Rabu, 1 Julai 2009

ganguan respirasi

saluran respirasi gua terasa gatal..bagaikan ada yang merobek...mungkinkah decepticons dan autobot sedang berperang saudara dlm saluran ini ini??

Si trakea, yang gua tau ni untuk sistem pernafasan sahaja..die sambungkan pernafsan ke peparu...besfwen dgn encik esofagus si trakea nih...almaklumla..si Esofagus nih..menyambungkan makanan dari mulut ke perut...mulut ni plak terasa nk mkn bende² yg sejuk²..tekak ni plak nk merasa buahan tempatan...akibatnye..tekak yang menjadi mangsa...ni yang gua alami skang

Photobucket

kalau lu olang tersedak taim mkn tuh...jgn lak kate gua yg mengata or sumpah seranah lu olang..tu tandenye..bende yang lu olang mkn, tgh test² nk masuk kt trakea...trakea hya boleh didalui oleh gas nadir, oksigen, karbondioksida mahupon nitrogen ye...kalau la sambal belacan lu olang masuk kt peparu..xke naya???so..hya benda yang diluluskan oleh trakea bersama cop sirim jer yg leh lalu trakea...siapa yg cop??lu tya tekak lu olang sendiri

Photobucket

hidung dgn tekak..memang gang(tp bukan gang bas sekolah)..kalau gua kene sesema..confem gua kene attack sama asma...diiringi dgn batuk sebagai backup singer..sakit tekak??die la komposer...pitching suara gua terus ke hutan...oh...ni gua ckp pon ala² whisper² jer...nk bg bahasa isyarat, dgn gua, dgn orang yg baca isyarat gua pon xpaham...

**credit to this site
kalau ada kekurangan, harap dimaafin...

17 ulasan:

macha_sezs berkata...

wah!
sgt info-info sekrg~

pEts LovEr.. berkata...

kalah aku yang gi kursus nih.. sungguh berinformasi..

mamai berkata...

satu maklumat yang berguna...
kalau orang yang kena resdung camner plak dia beroperasi..

aloy_paradoks berkata...

selsema babi itu tak berbahaya mana pun.

Umie berkata...

Aku selalu dpt dugaan hilang suara... bukan takat husky-whisky dah suara aku time tu.. mmg lgsg takde suara.. cuak dowh waktu tu, risau ilang nikmat bersuara terus... hahaha

sila minum air asam 1 perigi ye..hehehe

NaDiaHaNuM~ berkata...

arghh..
bencinye sains2 nih..
complicated sungguh (bg org yg mls spt saye la)
ahahaha.. ;P

cik belacan melaka berkata...

siap gambarajah lagi.trakea sungguh la awak ni. :)))

chucky berkata...

tu laaaa...lenkali jgn degil,g kelinik
aku bayor

jasrina rahim berkata...

macam baca buku teks sains form 2 la..

Aku... Dia... Kamu.. berkata...

Nice info! Blog ni dah merubah konsep ke arah keilmuan plak ker ni? hahahahaaaa...

alif-mikail berkata...

koi silap masuk blog doktor ke ni weh? ahhaa

apei berkata...

sejak bila pulak lu minat subjek alam dan manusia ni?

sue-ana berkata...

chekgu, gas nadir tu hape?

(saya mengangkat tgn smbil mmbygkan diri sedang mengantuk dlm kelas biologi)

gua stomek berkata...

lu nak jadi doktor plakkssss..

zairi berkata...

aku kat blog sape skang ni?

Kikuri-sama berkata...

Weihh! Aku tgh baca buku sains ke ape ni?! Ilmiah sunnguh!

@tune® berkata...

macah-->>
salauran infoterment anda???

petslover-->>
ko g kursus lain..mmg la lain...

mamai-->>
kalau resdung..bakar idung

aloy-->>
sesema xmerbahaya..tp babi bahaya

umie-->>
1 perigi???
kembung perut plak nnt

nadia-->>
hihi..
asins la kehidupan kite

caki-->>
da g pon

jas-->>
buku teks??
ni da kire wikepdia la nih

aku dia dan kamu-->>
oh...ikut angin gua..hahaha

alip-->>
doktor saiko weh

apei-->>
sejak dlm perut ibu..bijak kn gua?

sue-ana-->>
gas yang ringan..sile gugel senirik

lu stomek-->>
cita² yang xkesampaian

zairi->>
blog doktor haiwan...

kikuri-->>
ko ngan bace blog aku..mengada sungguh!!